Česky English

Ensemble Berlin – Praha


ODPOLEDNÍ KONCERT

Ensemble Berlin – Praha

Dominik Wollenweber / hoboj

Vilém Veverka / hoboj

Mor Biron / fagot

Jakub Černohorský / housle

Pavel Nejtek / kontrabas

Barbara Maria Willi / cembalo

 

Dvojice koncertů v inspirativním prostředí lysického zámku nabízí doslova unikátní šanci vyslechnout si jeden z vrcholů Zelenkova kontrapunktického umění v kongeniálním provedení Ensemble Berlin – Praha. V šesti triových sonátách pro neobvyklé obsazení (2 hoboje, fagot a basso continuo), kladoucích velké nároky na virtuozitu interpretů, se v dechových partech představí členové Berlínské filharmonie i respektovaný český hobojista Vilém Veverka.

 

program:

Jan Dismas Zelenka (1679–1745): Sonáty ZWV 181, výběr

Sonáta IV g moll

Sonáta VI c moll

Sonáta II g moll

 

cena vstupenky na odpolední koncert: 200 Kč / 100 Kč

zakoupit vstupenku

 

využijte možnosti vyslechnout si souborné provedení Zelenkových Sonát ZWV 181 na dvou koncertech (17:30 a 19:30 hod.) za zvýhodněnou cenu 300 Kč / 200 Kč

zakoupit vstupenku

 

 

Doménou Dominika Wollenwebera je anglický roh. „Jako hráč na anglický roh mám spoustu času na poslouchání. Většinou hraju tehdy, kdy jsou ostatní hráči zticha.“ Jedinečný zvuk anglického roku slýchával od dětství, protože jeho otec byl hráčem na anglický roh v Bavorském státním orchestru. Přesto byla cesta Dominika Wollenwebera k tomuto nástroji dlouhá. Nejprve hrál na flétnu a ve 14 letech se začal věnovat hoboji, který vystudoval v Mnichově u Hagena Wangenheima na Vysoké hudební škole a u Simona Denta na Konzervatoři Richarda Strausse. Jako student orchestrální akademie při Berlínské filharmonii pracoval ve třídě Hansjörga Schellenbergera a ve stejné době byl rovněž prvním hobojistou Abbadova European Union Youth Orchestra. Od roku 1993 je členem Berlínské filharmonie, kde hraje na anglický roh. Kromě aktivit orchestrálního a komorního hráče se Wollenweber věnuje pedagogické praxi – od roku 2000 je hostujícím profesorem hry na hoboj na berlínské Vysoké hudební škole Hannse Eislera a je supervizorem sekce dřevěných dechových nástrojů v Gustav Mahler Jugendorchester.

 

1978 v Praze narozený hobojista Vilém Veverka patří k nejrespektovanějších českých interpretům. Absolvoval Pražskou konzervatoř (prof. F. X. Thuri), Akademii múzických umění v Praze (Liběna Séquardtová) a opakovaně se zůčastnil kurzů významného francouzského hobojisty Jean-Louis Capezzaliho. Zásadním impulsem v jeho uměleckém rozvoji přineslo však účinkování v „Gustav Mahler Jugend Orchester“ a následné studium u předního německého hobojisty Dominika Wollenwebera na „Hochschule für Musik Hanns Eisler“ v Berlíně, které obohatil o dvouleté účinkování v proslulé Berlínské filharmonii (Karajan Stiftung). Dalších podnětů se mu dostalo od špičkových zahraničních hobojistů, jakými jsou Albrecht Mayer, Hansjörg Schellenberger, Maurice Bourgue či Heinz Holliger. Nastoupená cesta vyvrcholila triumfem v jedné z nejprestižnějších hobojových soutěží – Tokyo / Sony Music Foundation (2003). Jako sólista vystupuje s významnými českými orchestry, např. s Pražskou komorní filharmonií, FOK, SOČRem, Filharmonií Brno a dalšími, ze zahraničních orchestrů pak jmenujme Tokyo Filharmonic, Vancouver Symphony Orchestra, Bayerisches Kammerorchester či Münchener Kammerochester atd. Nahrál a v českých premiérách provedl řadu náročných skladeb druhé poloviny 20.století (Berio, Britten, Rihm, Yun, Zimmermann), včetně koncertů Bohuslava Martinů a Marka Kopelenta („A few Minutes with an Oboist“). Jeho komplexnost podtrhuje nejen první česká kompletní nahrávka Dvanácti fantazií Georga Philippa Telemanna (v pořadí druhé CD u společnosti Supraphon), ale také souborné nastudování Triových sonát Jana Dismase Zelenky. Je sólistou Filharmonie Brno, zakládajícím členem „PhilHarmonia Octet Prague – a New Approach Ensemble“ a oficiálním hráčem firmy „Buffet-Crampon“ France.

 

vilemveverka.cz

 

Mor Biron začal s hrou na violoncello a basovou flétnu, poté se soustředil na fagot. Studoval na jeruzalémské Hudební akademii, kde byli jeho profesory Gad Lederman a Maurizio Paez; ve studiích pokračoval od roku 2004 na Vysoké hudební škole Hannse Eislera v Berlíně u Klause Thunemanna a Volkera Tessmana. Biron sbírá zkušenosti v nejrůznějších orchestrech, mezi které patří Jerusalem Camerata, Gustav Mahler Youth Orchestra a berlínský Konzerthausorchester. Je členem i sólistou proslulého Barenboimova West-Eastern Divan Orchestra a sólofagotistou Orquesta del Palau de les Arts Reina Sofía ve Valencii, kde účinkuje pod taktovkou Lorina Maazela. V letech 2004 až 2006 studoval orchestrální akademii při Berlínské filharmonii; od roku 2007 je fagotistou tohoto prestižního symfonického tělesa. Mor Biron vystupuje rovněž jako komorní hráč, např. s Ensemble Berlin, Philharmonic Octet Berlin nebo Berlin Philharmonic Winds.

 

Houslista Jakub Černohorský absolvoval ostravskou konzervatoře u doc. V.Kuzníka ( r.1994 ) a hudební fakulty AMU v Praze u prof.P.Messiereura ( v r.1998). V letech 1998-2000 se zúčastnil studijního pobytu v Japonsku na Toho Gakuen Orchestra Academy, kde působil také jako koncertní mistr symfonického orchestru. Během studií získal řadu ocenění na interpretačních soutěžích. V r.1992 to byla 3.cena v soutěži českých konzervatoří v Teplicích, v r. 1993 2.cena v soutěži O cenu Beethovenova Hradce, v r.1992 1.cena v oboru kvartetní hra v soutěži O cenu Beethovenova Hradce.
Vystupoval sólově s několika našimi orchestry: Janáčkovou filharmonií Ostrava, Filharmonií Hradec Králové, Komorním orchestrem mladých sólistů. Několikrát nahrával pro Český rozhlas, spolupracuje s Moravskými komorními sólisty, účinkuje v Talichově komorním orchestru a od r. 2005 je po Zdeňku Dejmkovi uměleckým vedoucím Janáčkova komorního orchestru. V současné době je koncertním mistrem Janáčkovy filharmonie a působí také jako pedagog na Janáčkově konzervatoři v Ostravě.

 

Pavel Nejtek, kontrabasista, člen České filharmonie, je vyhledávaným komorním hráčem. Pravidelně koncertuje s českými komorními soubory Stamicovo kvarteto, Panochovo kvarteto a Apollon kvartet, ze zahraničních je to zejména Henschel Quartet (BRD). Kontrabas na podia uvádí také jako sólový nástroj.

 

Barbara Maria Willi studovala cembalo ve Freiburgu a Štrasburku (Aline Zylberajch). Absolvovala obory hra na cembalo a kladívkový klavír (u Kennetha Gilberta) a provozovací praxe staré hudby (u Nikolause Harnoncourta) na Mozarteu v Salcburku. Je držitelkou ceny „Prix d’encouragement – special mention” z cembalové soutěže v Bruggách. V současné době je docentkou na JAMU. Na této škole založila a vede cembalovou třídu. Jako cembalistka a interpretka na historický kladívkový klavír spolupracuje se Sergiem Azzolinim, Romanem Janálem, Martinou Jankovou, Janou Bouškovou, Annegret Siedel, Erichem Höbarthem, Ericem Hoeprichem, Josem van Immerseelem či s Jiřím Bártou.

Spolu s Johnem Hollowayem, Jaapem ter Lindenem a Nigelem Northem natočila nově objevené sonáty J. H. Schmelzera z kroměřížské hudební sbírky. Tato nahrávka se stala CD měsíce v časopise „Klassik heute” a získala mimořádný ohlas americké hudební kritiky (Fanfare a American Record Guide 2001). Spolupracovala s Magdalenou Koženou a Thierry Grégoirem na projektu Händlovských kantát. Spolupráce s Magdalenou Koženou pokračovala CD nahrávkou s PKF a dirigentem Michelem Swierczewskim pro renomovanou nahrávací společnost Deutsche Grammophon. V roce 2005 vyšlo profilové CD Barbary Marie Willi „Dekonstrukce“ s barokními i soudobými skladbami. Společně se Scholou Gregorianou Pragensis a belgickou Capillou Flamencou nahrála Barbara Maria Willi pro vydavatelství Etcetera CD ,,Salve Mater“, které získalo prestižní ocenění ,,Choc de musique“. Poslední nahrávka „Feuer und Bravour“ se souborem Musicke & Mirth a Rebekou Rusó s hudbou dvora Bedřicha Velikého získalo v lednu 2009 francouzskou cenu „Découvertes“ časopisu Diapason.

Barbara Maria Willi byla v roce 2005 členkou komise Mezinárodní cembalové soutěže v rámci MHF Pražské jaro, na kterém v témže roce vystoupila. Jako dramaturgyně pravidelně spolupracuje s MHF 13 měst Concentus Moraviae. V jeho rámci vznikl pod jejím uměleckým vedením projektový orchestr Visegrad Baroque Orchestra, který s úspěchem vystoupil také v Německu, Maďarsku a na Slovensku.

 

cema-music.com

 

 

mediální partner koncertu:


Dominique Wollenberger

Dominique Wollenberger

Vilem Veverka

Vilem Veverka

Mor Bion

Mor Bion

Jakub Cernohorsky

Jakub Cernohorsky

Pavel Nejtek

Pavel Nejtek

Barbara Maria Willi

Barbara Maria Willi

 

Kalendář festivalu

 
3.6. - 29.6. 2017

17

sobota 17.6.2017

18

neděle 18.6.2017

Lysice
KRAJA

19

pondělí 19.6.2017

Boskovice
FADO TRADICIONAL


spot festivalu


následujte nás

Facebook  YouTube  MySpace 



 

                                                                                      za finanční podpory                                          

 

                                                                                       

 

                                                                   

 

                                                                                          

  

   mecenáš

  

               

  

                                                                                                patron 

 

                                                                                

 

 

                                                                                              partneři

 

                                                              

 

 

 

 

                                                                                              

 

 

                                                                                              

 





Copyright © 2010 Concentus Moraviae  |  Publikováno systémem inCMS  |  Webdesign Inexes